Verbeter je nachtrust tijdens je zwangerschap

Je kent het wel: je bent zwanger en na een lange en moeizame dag plof je graag in je comfortabele bedje. In slaap vallen kan tijdens je zwangerschap echter een heel karwei zijn, zeker als je baby al flink gegroeid is. Het lijkt misschien onmogelijk om een comfortabele positie te vinden en als je dan eenmaal ligt, besluit je baby om lekker te gaan bewegen. Zo kun je niet optimaal genieten van je nachtrust. Daarom lees je hier drie tips voor het verbeteren van je slaap tijdens je zwangerschap.

Gebruik een speciaal kussen

Er bestaan speciale kussens waar je op kan liggen tijdens je zwangerschap. Dit is geen standaard hoofdkussen, maar een kussen dat je hele lichaam ondersteunt. Zo’n zwangerschapskussen heeft ongeveer de vorm van het cijfer zeven. Het kussen ondersteunt zowel je buik als je rug en heupen. Daardoor kun je niet alleen comfortabel liggen, maar worden ook rug- en heupklachten vermindert. Het is even een investering, maar dan kun je wel genieten van je nachtrust.

Zorg voor een prettige omgeving

Het klinkt misschien logisch, maar het is wel belangrijk. Veel factoren zijn van invloed op je nachtrust. Zo spelen dingen als licht, geluid en temperatuur een grote rol in de manier waarop je slaapt. Zorg dus dat dat in ieder geval naar wens is. Als de lucht in een ruimte te droog is kan dat ook een negatief effect hebben op je nachtrust. In dat geval kun je denken aan een luchtbevochtiger. Die zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid in je slaapkamer niet te hoog of te laag is, maar precies goed. Als dit eerder een probleem was, is dat het nu niet meer en kun je optimaal genieten tijdens je slaap.

Slaap genoeg

Je zwangerschap is een tijd van veel moe zijn. Vóór je zwangerschap kon je misschien prima functioneren op zes tot zeven uur slaap, maar tijdens je zwangerschap kan het goed zijn dat je meer slaap nodig hebt dan dat. Misschien wel acht tot tien uur. Dat is natuurlijk helemaal oké. De kwaliteit van je nachtrust verbetert al meteen als je genoeg slaap krijgt. Luister dus naar je lichaam en slaap zoveel je nodig hebt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *